Monet, ja yleensä ne parhaat kalapaikat sijaitsevat tiettömien taipaleiden takana. Millä ihmeen ilveellä tuonne kairaan sitten pääsee? Mahdollisuuksia on monia ja vain mielikuvitus rajana.

Vaeltaminen on se ekologisin vaihtoehto ja siltä osin paras, mutta toisaalta vaelluspäivät reissun alkuun ja loppuun vievät samalla myös kaksi kalastuspäivää. Kun tähän lisätään ajoaika mennessä ja tullessa, ottaa matkanteko monien mielestä turhan paljon aikaa. Kalastuspäivien voittamiseksi tunturikalastajat ovat valmiita käyttämään myös kaikkia muita kulkuneuvoja maan ja taivaan väliltä. Avataan yhteenvetoa pienien vinkkien kera.

Mönkijä

Mönkijä on kulkuneuvo, jonka kuljettaminen on luvanvaraista tunturissa. Ja hyvä näin, siksi repivää jälkeä olisi luvassa jos
kalastusturistit suuntaisivat omilla mönkijöillään tunturiin. Mönkijäkyytiä voi luulla tasaiseksi, mutta mönkijäurat ovat usein sen verran kivikkoisia, että ainakaan perävaunussa se ei sitä todellakaan ole.

Jos saat mönkijäkuskiksi poromiehen tai muun luvanvaraisen kuljettajan, toimii kyyti parhaiten siten, että perävaunussa on riittävästi tilaa. Istuinpaikan pitäisi löytyä lattialta, tällöin matkaaja saa painettua itsensä tukevasti pohjaa vasten, eikä lennä kivikoissa ja pompuissa kyydistä. Usein tilaa ei kuitenkaan ole ja jos kuvittelet matkustavasi pehmeästi kuormanpäällä, niin se ei tule onnistumaan. Ei oikein edes samettisimmisillakaan tunturiylängöillä. Paras vaihtoehto on toki kiilata kalakavereittesi eteen ja ottaa paikka mönkijän jousitetulta penkiltä.

Kanootti&kumivene

Kanootti tai kumivene on usein erinomaisen hyvä matkantekokumppani. Miinuspuolena on se, että rengasreitin toteuttaminen on vain harvoin mahdollista. Tarvitset mielikuvitusta ja mahdollisesti esim. taksikyytiä. Kanootin saa vietyä tunturierämaahan kyllä vesitasollakyydilläkin. Hyvänä esimerkkinä lento Porojärvelle, mistä Lätäsenoa voi pudotella Markkinan kylään saakka. Myös 7gear.fi myy hyviä pienille joille sopivia kanootteja, jos kiinnostaa niin tutustu.

Kumivene mahtuu pieneen pakettiin pakattuna hyvin niin autoon, helikopteriin kuin vesitasoonkin. Kevyimmät Brigin kahden hengen kumiveneet painavat vain 19kg ja kahdelle - kolmellekin sopiva Brig 265 22kg, joten kantaminen ei ole ylitsepääsemätön suoritus.

Niin kanootilla kuin kumiveneelläkin parasta on pääseminen sellaisiin kalavesiin, missä tuskin kukaan on aiemmin kalastanut. Halutessaan molempiin voi liittää myös perämoottorin helpottamaan matkantekoa ja kalastusta.

Kanootti- tai kumivenereissuilla matkalla on aina useampia koskia ja kulkupelit on tuotava joko kantaen tai köysillä valuttelemalla koskista alas - tai mikset myös ylös. Vaikeimmat kosket on kannettava maita myöten. Veneilyvaelluksessa aikaa tarvitaan enemmän ja jo vaikeiden keliolosuhteiden takia aikaa kannattaa varata. Kuormaamiset ja koskien kantamiset vievät etenkin kanoottireissuilla yllättävän paljon aikaa ja hyvä nyrkkisääntö voisi olla kertoa aina kahdella se aika mitä olette alunperin suunnitelleet.

Turvallisuus kannattaa aina pitää etusijalla. Vähänkin isommilla tunturijärvillä keliolosuhteet voivat muuttua hetkessä, joten rantoja pitkin eteneminen on usein se ainoa turvallinen vaihtoehto. Ja pelastus-, melonta- tai paukkuliivit päälle! Kanootin ja kumiveneen ehdoton etu on luonnosta ja hiljaisuudesta nauttiminen. Parhaimmissa tapauksissa pääset näkemään villieläimiä oikeinkin läheltä - hui.

Helikopteri/Vesitaso
Lentohärvelit edustavat ekoloogisuudessaan ääripäätä, jota monet eivät voi sietää. Lentoliikenne on kuitenkin nykyisellään sen verran suosittua, että sekä Suomessa, Ruotsissa, että Norjassa voit matkata kalastuskohteeseen tai vaelluksen aloituspaikalle lentoteitse. Kopterilentoja lennetään mm. Kilpisjärveltä, Kiirunan Kurravaarasta, Jällivaaran Stora Sjöfalletista ja Ritsemistä sekä Norjan Altasta.

Helikopterilla voit viedä hyvän määrän tavaraa tunturiin ja olet perillä 10-20 minuutissa. Painon kanssa helikopterit eivät ole niin tarkkoja kuin vesitasot, ja tavaramäärän sanelee jalaksien yläpuolella olevien tavarakorien tilavuus. Helikopteri toimii lähes joka säällä ja määränpää ei ole sidottu tietyihin laskeutumiskelpoisiin järviin, kuten vesitasolla.

Ruotsin puolella helikopterit ovat suosittuja myös vaeltajien keskuudessa ja tarjolla on myös ns. reittilentoja, jotka ovat edullisempi. Normaali meno-paluulento maksaa noin 700 - 1500 euroa määränpäästä riippuen. Vesitason kyytiin mahtuu kolme ja helikopterin kyytiin ja neljä henkilöä kalastustavaroineen.
 
Vene
Yllättävän monille hyville kalapaikoille pääsee kätevästi venekyydillä isoja järviä pitkin. Paikkapaikoin tarjolla on jokivenekyytejä, mutta myös omia kontakteja voi hakea paikallisten ihmisten kautta. Vinkki: soita paikalliseen majataloon ja kysy kuka voisi heittää teidät järven yli. Tähän vinkkiin voi lisätä huomiona aikataulujen pitämättömyys. Lapin ihmisillä kun 2-3 tunnin heitto saattaa aivan normaalia.

Kartalta kannattaa hakea isoja järviä, joita pitkin siirtyminen onnistuu hyvin. Suomessa oikeastaan vain Inarinjärven kautta pääset erämaahan, mutta Norjasta ja etenkin Ruotsista löytyy useita pitkiä järviä venesiirtymisiin. Parhaissa tapauksissa voit tehdä leirin heti rantautumisen jälkeen.

Maastopyörä
Polkupyörälläkin pääsee tunturierämaahan. Kohteita voi luulla olevan rajallisesti, mutta kyllä niitä todellisuudessa on erittäin paljon. Suomessa potentiaalisia paikkoja voi olla vähemmän, mutta ainakin Pöyrisjärven erämaa, joko Näkkälästä tai Kalmankaltiosta lähdettyä soveltuu pyöräilyyn. Norjassa sopivia paikkoja on enemmänkin. Esimerkiksi Kautokeinon suunnilta voit löytää paikan, missä voi ajaa 4-5km alamäkeä kohti kalavesiä. Tosin poiskin sieltä on tultava...Laksefjordvidda on myös tasaista tunturiylänköä Tenon pohjoispuolella.

Pyörä on syytä olla tietysti hyvä. Unohda siis market-tason MTB:t ja varustaudu myös tarvittavilla varaosilla ja työkaluilla. Myös turvallisuus on hyvä pitää mielessä pyörälläkin liikkuessa, sillä tangon yli tulet lentämään todennäköisesti ainakin kerran.

Laiva
Jopa laivalla pääset kalaan tunturierämaahan. Esimerkiksi Malla-laiva vie Kilpisjärven yli MS Storlulella Ritsemistä kohti Sarekia. Laivamatkat ovat aikatauluihin sidottuja, mutta käteviä.

Toivottavasti näistä kirjoituksista on hyötyä lukijoille. Vielä on aikaa tutkia karttoja ja suunnitella ensi kesän reissuja. Kyselkää ja kommentoikaa Twitterissä ja Facebookissa!