Maailman suurin hampurilaisketju ja lelukauppias on vienyt liiketoimintansa ehkä kaikkein pisimmälle maailmassa. Olisiko rajallisten resurssien ja katoavan talkootyön kanssa kamppailevalla urheiluseuratoiminnalla jotain oppia ammennettavissa McDonaldsista. Otetaan selvää ja heitetään ajatuksia ilmoille.

McDonaldsin liiketoimintaformaatti on kaikkialla sama. Asiakas kävelee sisään tietäen jo valmiiksi mitä haluaa, kertoo tilauksen ja maksaa, syö ja vie astiatkin pois lajitellen ne. Asiakkaan ei tarvitse juurikaan miettiä asioita; mistä, miten, mitä tilataan, missä syödään tai minne roskat viedään. Vähintäänkin edellistä asiakasta matkimalla jokainen pystyy asioimaan mäkissä ja rahat vaihtavat omistajaa. Ne todella vaihtavat omistajaa, sillä maailmanlaajuisesti McDonalds myy 75 hampurilaista sekunnissa eli prosessin tulee ollakin kunnossa.

Miten urheiluseura voisi tuotteistaa kaiken yhtä helpoksi, nopeaksi, selkeäksi ja henkilöresursseja säästäväksi? Aluksi kaikki toimintaan liittyvät asiat (toimintasuunnitelma) tulisi järkeillä kuntoon ja vakiinnuttaa kiveenhakatuiksi seurastandardeiksi. Mitä nämä toimintaan liittyvät asiat sitten ovat? Tulee mieleen pitkä lista erilaisia toimintasuunnitelman asioita; valmentajien rekrytointi, valmennuskoulutus, joukkueiden perustaminen, joukkueiden nimet, seuravärit, harjoitus- ja turnauspaikat, varusteiden hankinta, asut, paitapainon kanssa asiointi, vuosikalenteri, tiedottaminen ja tulospalvelu, seuratapahtumat, toimintaan ilmoittautuminen, maksut ja mitä ne sisältää, seuratapahtumat, lasten ja vanhempien pelisääntökeskustelut, ikäluokat ja niiden mahdollinen vaihtuminen, vanhempien rooli ja tehtävät, joukkueen toimihenkilöt ja niiden tehtävät.

Oikeastaan asioita voi listata vaikka kuinka paljon, mutta tärkeintä on se, että seurastandardit ovat järkevästi mietitty ja ne pitävät kaudesta toiseen. Tiedottamisen ja epäselvyyksien määrä vähenee potenssiin kymmenen verrattuna siihen, että toimintamalleja ei ole. Selkeiden toimintamallien puuttuminen ei hankaloita vain perheiden toimintaa, vaan turhauttaa myös valmentajia ja joukkueiden toimihenkilöitä. Usein urheiluseuratyö on ongelmien ratkaisua ja etenkin vähien resurssien oikein kohdistamista. Peruskysymys on; miten vähennät sotkuja, puheluita, ongelmia ja epätietoisuutta, tiedottamista, sähköposteja ja epäselvyyksiä?

Niin siihen McDonalsiin vielä. McDonalds myy maailmanlaajuisesti 75 hampurilaista sekunnissa. Jos ajatellaan, että jokaiselta asiakkaalta kysyttäisiin yksi lisäkysymys: otatko hampurilaisen suolakurkulla vai ilman? Paljonko tuo yksi kysymys lisäisi henkilöresurssien tarvetta? Olisiko 20 sekuntia per hampurilainen, jos otetaan huomioon työ kassalla sekä hampurilaisen teossa. Päivässä McDonalds myy 6 480 000 hampurilaista x 20 sekuntia = 36 000 työtuntia per päivä lisää! Suolakurkku-kysymys tarkoittaisi, että yrityksen täytyisi palkata noin 1 000 ihmistä lisää. Karmea luku, laskinkohan oikein?

Miten homma toimii sitten urheiluseurassa? Ajatellaan, että esim. 10 joukkueen ja 200 jäsenen seura ei luo seurastandardia vanhempien pelisäännöille. Vanhemmat räksyttävät tuomareille, puuttuvat valmentajien työhön ja peluuttamiseen sekä valittavat eri asioista kaikille tahoille vain siksi, että asiat eivät ole sovittuna. Perheissä, joukkueissa ja seurassa vatvotaan turhaan erinäisiä turhia riita-asioita palavereissa, puhelimessa ja sähköpostilla. "Mahtuuko joukkueeseen?", "missä on meidän joukkueen harkat?", "kuka on valmentaja?", "meidän poika ei saanut pelata" jne. lauseet ovat perustyöllistäviä kysymyksiä ja lauseita. Linjat kuumina ja ärräpäitäkin päristellään lasten harrastuksen parissa ja pahimmissa tapauksissa lasten kuullen.

Voisiko nämä sotkut työllistää valmentajia ja seurajohtoa yhteensä vaikka 50 tuntia per joukkue eli siis 500 tuntia eli siis reilut 13 työviikkoa henkilöresursseilla mitattuna?  Karmea luku vain yhdestä seuratoimintaan liittyvästä "resurssirosvo-asiasta", tosin luku on vain villi arvaus. Varmaan McDonalsissakin henkilökunta joutuisi venymään, mutta ainakaan urheiluseuratoiminnassa näitä sotkuja varten ei todellakaan palkattaisi yhtään seuratoimihenkilöä, eikä joukkueenjohtajaa lisää. Kaikki turha aika revittäisiin "tyhmien" urheiluihmisten selkänahasta.

Olen aivan varma, että jo McDonald´s, Lidl, Ikea tai joku muu rationaalisesti tappiin asti viritetty yritys pyörittäisi urheiluseuraa, niin esim. vanhempien pelisäännöt ja mainitut perusfraasikysymykset olisivat kitketty toiminnasta pois. Kannattaa siis pyrkiä saamaan toimintamallit vakiintumaan, kenttä tiedottamaan itse itseään ja välttyä turhalta työltä. Energiaa ja voimia urheiluseuratyöhön!