Tämän kesän kalastusvaellus -reissumme suuntautui Ruotsin Arjeplogin ylängölle, Arjeplogsfjälleniin. Tyhjillä ja hyvillä teillä matka eteni nopeasti Oulusta Arjeplogiin reilussa 5 tunnissa. OK -huoltoasemalta Arjeplogskortet -kalastuslupa lompakkoon ja siitä vielä tunti autoilua Adolfströmiin kylään, joka on umpiperä aivan 1200-1400m tuntureiden äärellä.

Adolfströmiin päästyä soitimme Niklaksen hakemaan meidät Bäverholmeniin, minne oli Yraft -järveä pitkin noin 9km venematka. Ennen venekyydin saapumista ehdittiin syödä vielä varhainen lounas Walterin ravintolassa aivan Yraftin rannassa. Maukkaat poronkäristykset! Bäverholmenista pääsi veneellä vielä 700 metriä Laisälveniä ylöspäin lähelle riippusiltaa, mutta sen jälkeen oli jalkautumisen vuoro. Lumisuudesta oli ennakkotietoa, ja pieni pelko oli että lunta voisi olla matkalla haitaksikin asti. Onneksi pelko oli turhaa ja ne muutamat paikat, missä oli vielä lunta olivat suhteellisen helposti kierrettävissä tai ylitettävissä.

 

 

Nordic Cab liikkui hyvin mönkijäuralla


Kaikkiaan 9km nousu ylös tunturiin oli mönkijäurallakin rankka rypistys. Nordic Cab -vaellusvaunussa oli reilut 60kg painoa, mutta siitä huolimatta perille päästiin suhteellisen mukavasti. Aikaa matkaan meni noin 6 tuntia. No pakko myöntää, olihan se rankka siirtyminen. Perillä teimme vielä pientä aluescouttausta hyvän, tasaisen telttapaikan löytämiseksi veden ääreltä. Majoitteena matkassa ollut Frisportin Basic Lavvo9 on pohja-alaltaan 20m2, ja jokivarren varvikkoisessa maastossa telttapaikkaa ei löytynytkään aivan suorilta. Kun sopivasta 5-6 päivän leiripaikasta päästiin yhteisymmärrykseen kävi Lavvo9:n pystytys nopeasti ja nopeimmat perhomiehet olivat reilussa puolessa tunnissa pyyntihommissa. Ensimmäisen illan saaliksi jäi yksi mittataimen Badasjokkilta.

Myöhäinen kevät ja jutut metrin vahvoista jäistä ja huippupilkkikeleistä ylemmillä 900mpy - 1000mpy järvillä pitivät paikkansa. Vielä juhannuksena Arjeplogfjällenin Luspasjavrilla oli pilkitty 180cm jäillä. Badasjokkin vedenpinta oli lähes metrin normaalia korkeammalla ja ison taimenen pyynti hylättiin nopeasti ensimmäisen illan jälkeen. Harmi, sillä tiedossa oli että taimenen pyyntiin olisi normaalilla heinäkuun vedenkorkeudella ollut mahdollisuuksia.

 

Kesä ei ole vuonna 2015 kovin pitkä Arjeplogfjällenissä

Monissa pienemmissä, ei niin lumisilta seuduilta vetensä ottavilta järvivesiltä, oli kuitenkin mahdollisuuksia saada paremmin kalaa, koska vedet olivat matalammalla. Saimmekin muutamista järvistä aika mukavasti 500g - 1000g taimenia, joten kalan makuun päästiin myös toisena päivänä.  Ylempänä oli myös rautua ja erityisesti keskityimme yhteen järveen, mistä oli näkö- ja tärppihavaintoja hienoista kaloista. Kasvava pienten tärppien määrä ja rantavesissä vilistävät katkat loivat spekulaatiota siitä, että rauduilla oli ruokaa todella paljon. Odotimme pinturikelejä pitkään. Gavasjauren takana olevat tunturit muodostivat jatkuvasti pilviä auringon eteen juuri tuon järven kohdalla ja heti sen jälkeen pilvet hajosivat sekunneissa. Uskomattoman ärsyttävä luonnonillmiö.

Kävimme tutkimassa alueella noin 5-10km kierroksilla erinäisiä muita järviä, mutta laihoin tuloksin. Mm. 4km pitkä Gavasjaure oli rannoiltaan tulvassa, ja kalat ties missä. Ja ilmankos oli tulvassa, kun ympäröivillä tuntureilla oli vielä heinäkuun alussakin täydet kelkkailukelit.

Vasta kolmas kalastuspäivä tuolla eniten pommitetulla järvellä tarjosi lopulta pienen ottihetken. Isoin rautu painoi karvan alle 1,5kg. Olemme saaneet aiemmilla reissuillakin isoja rautuja, mutta nämä kalat olivat todella poikkeuksellisen hyvälaatuisia ja aivan punalihaisia tankkeja.

 

Bete Lotolla irtosi nämä raudut. Punalihaisia tankkeja!

 

Seuraava päivä valkeni edellisiä lämpimämpänä ja tyynenä - ensimmäinen kunnon pinturipäivä! Suuntasimme taas tutulle järvelle upeiden väsytysten toivossa, mutta turhaan! Kaloja kävi suht harvakseltaan pinnassa, ja perholla onnistuimme saada jonkun pienemmän kalan. Kun Bete Lottokaan ei kelvannut saivat raudunkalastajat taas kerran lisää oppia kalastuksesta. Tunturiin.fi:n Rautu Collectionissa, eikä yhdenkään kalastajan rasiassa ollut juuri tämän järven ottipeliä, sitä vihreää katkaa. Joskus aiemminkin olemme törmänneet tähän, että rautu keskittyy ja uskaltautuu syömään sitä ainoaa helpointa ja turvallisinta evästään.

Paluumatka sujui myötätuulessa vauhdilla ja aikaa Bäverholmeniin siirtymiseen kului vajaat 4 tuntia. 9km alamäkeä on aika paljon kivempi tulla kun ylämäkeä. Theresen ja Niklaksen luona Bäverholmenissa syötiin ja yövyttiin, niin ja tietysti kalastettiin ennen paluuta takaisin maalikyliin.

 

Paluumatka kävi vauhdilla. Matkalla oli kaikkiaan kolme komeaa riippusiltaa

Mukana Tunturiin.fi -testiryhmällä oli mm. Nordic Cab, Frisport Basic Lavvo 9, Pinguinin tarviketta, perhoja, betelottoja ja muuta kampetta. Frisportin teltat kestävät tuulen ja sateen hyvin. Ne on helppo kasata ja onhan se mukava keittää esim. kahvit tai aamupuurot sisätiloissa. Teltta säilyy ehjänä ja kestää hyvin, etenkin kun muistaa asetella kivet liepeen päälle, eikä aremman telttakankaan päälle. Telttamme on ollut vuokrauskäytössä ja jollain vuokraajalle kivi oli ollut suoraan telttakankaan päällä ja 24/7 armoton tunturituuli&kivi olivat nakertaneet telttakankaaseen pienen reiän.

Myös sisällä tavarat ja nukkujat kannattaa pitää irti seinistä kosteuden läpitulemisen ja rikkihankautumisen takia. Tilaa teltassa oli 20m2 eli neljälle hengelle ruhtinaallisesti. Telttapohja, joka kiinnittyy itse telttaan pikalukoilla on erinomaisen kestävä ja eristävä luxuslisä, sen hankintaa voi suositella. Frisportin kuivausteline, kahvipannuteline ja risupoltin ovat myös hyödyllisiä. Etenkin kuivausteline on tarpeeseen lähes poikkeuksetta aina, kun liikutaan erämaa-alueilla.

Frisport Basic Lavvo9 parhaimmillaan

Nordic Cab on jo aiemmin osoittautunut erittäin kestäväksi ja hyödylliseksi "vankkurivaunuksi" ja niin myös nyt. Tällä kertaa vetäjällä oli lisänä vaellussauvat, jotka toivat lisävoimaa ja tasapainoa rutkasti lisää. Tasapainoa tarvittiin mm. pitkosilla, jotka vedimme läpi vetäjän kulkiessa pitkospuita pitkin. Jyrkkää nousua oli etenkin Badasjokkin ylityksen jälkeen ja niissä kohdin takakahvassa oli paras olla työntäjä. Yhtään isompaa puronylitystä reitillä ei ollut, ja pienemmät purot pystyi ylittämään vetämällä vaelluskengät jalassa. Matkalla oli kaikkiaan kolme riippusiltaa ja nekin mentiin vetämällä läpi.

Pinguinin makuupussit ja makuualustat olivat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Ei mitään huonoa sanottavaa.

Arjeplogissa on erittäin paljon kovia kalavesiä kaikenlaiseen kalastukseen, suosittelen tutustumaan!