Silmäys asiakkaamme, kuopiolaisen lentopallon mestaruusliigajoukkue LEKA Volleyn nettisivuihin tekee mukavan vaikutuksen ja innostaa heti tarttumaan blogin kirjoittamiseen.

Omat muistikuvani savolaisesta lentopallosta ovat piirtyneet verkkokalvoille pysyvästi. Muistikuvissa on SM-finaali Saarijärven koulun salissa, jonne on myyty vähintään 500 pääsylippua liikaa. Kuuluttaja seisoo toimitsijapöydällä ja lietsoo yleisöä mukaan. Harri Vänni nostaa takapassia Matti Junturalle, joka takoo palloa kenttään. TOTAALINEN PALLOILUHURMOS!

Oletettavasti monien kuopiolaisten urheiluihmisten mielissä on KuPS-Volley:n 90-luvun kautta aikojen uskomattomin tuplamestaruus- ja menestysputki. Tuo aikakausi kylvi varmasti omat siemenensä lentopalloammattilaisuudelle ja lajin kehitykselle Suomessa. Muistissa on myös menestysvuosia seurannut vararikko ja toiminnan alasajo. Nyt ajat, seura ja toimijat ovat vaihtuneet ja mitä ilmeisimmin LEKA Volleyn toiminta-ajatuksena on tehdä asiat kestävästi ja huolella.

 

LEKA Volley luo urheiluilmiötä Kuopiossa


Seurana LEKA Volley poikkeaa selvästi urheiluseurojen valtavirrasta. Erityisesti yhteisöllisyys ja avoimuus on nostettu keskiöön sekä jäsen- ja kannattajakunnassa että yhteistyökumppaneiden keskuudessa.

LEKA Volley ry on perustettu tänä vuonna. Seuralla on logo ja nimi sekä savolaiset värit; musta ja keltainen. Visiona on olla Savon kiinnostavin urheilujoukkue vuonna 2018 ja missiona on edistää nuorten yksilöiden mahdollisuuksia kv. huipulle. Arvoihin on jokaisen helppo samaistua: "Unelmoi isosti, tee kovasti töitä, pysy nöyränä". Toiminnan perusraamit, tavoitteet ja arvot voi kertoa todella selkeästi, hyvä.

Olen kuullut ja nähnyt esimerkkejä Ruotsin hienosti organisoidusta seuratoiminnasta. Sitä en tiedä, onko LEKA Volley kopioinut ideoita Ruotsista, mutta ns. työryhmäajattelu http://www.lekavolley.fi/tyoryhmat on nerokas. Vastuu jakautuu, asioita ja yhteisöllisyyttä saadaan aikaiseksi, ihmiset saavat toimia omalla osaamisalueellaan, ihmiset kiintyvät toimintaan ja tuovat mukanaan lisää ihmisiä. Urheiluseuran ydintoiminnat tuppaavat olemaan vahvasti henkilöityviä, mutta Leka-Volleyn mallilla vastuun kasautuminen ja talkootoiminnan negatiivinen kierre on katkaistavissa ja kyllä, vielä 2010-luvullakin!

Yhteistyökumppaneille seura myy yrityksille pelipaitamainosten sijaan verkostoa. Yrityskumppanille tarjotaan "lisää kontakteja, lisää kauppaa" ja kumppaneilta vaaditaan "rakkautta ja intohimoa paikalliseen urheiluun ja lajiin". Verkosto on hyvää kauppatavaraa. Sitä voi myydä rajattomasti, se on sen arvokkaampaa mitä enemmän myy ja sen varastoiminenkaan ei maksa mitään.

Suomalaisista palloiluseuroista yhteisöllisyyden tuotteistamisen ovat hoksanneet muutamat seurat. Pieni paikkakunta voi olla etu, kuten esimerkiksi Loimaalla Bisons ja Hurrikaani -tapauksissa, mutta ajatus menee kaupaksi myös isommilla talousalueilla. Salibandyssa Classic on brandännyt itsensä Classic Familyksi ja katsojakeskiarvo on ollut jo pitkään toisella tuhannella. Ei tarvitse olla HIFK-Hockey Oy puhuakseen brandista ja rakentaakseen brandia.

Viiri korkealle LEKA Volley ja muut palloiluseurat!